به گزارش شهرآرانیوز، ورود زائران تابستانه به مشهدالرضا (ع) از مبادی مختلف، سرانجام همه آنها را به مسیرهای چهارگانه تشرف به حرممطهر میرساند. مهمانان امامهشتم (ع) چه از ظرفیت اسکان سازمانی استفاده کنند یا به دنبال هتل رزروشده خود بگردند، درهرصورت، با افراد کاغذبهدستی کنار خیابان مواجه میشوند که پیشنهاد اسکان ارزانقیمت میدهند؛ موضوعی که اگرچه در ظاهر با نرخهای پایین برای اسکان میتواند فریبنده باشد، در موارد متعدد، زائران را از نظافت حداقلی «خانه مسافر»ها و کیفیت نازل خدمات به ستوه میآورد و خاطره ناخوشایندی از سفر به مشهد در ذهنشان رقم میزند. بااینحال فرماندار مشهد در گفتگو با شهرآرا از اجرای طرح ضربتی ساماندهی «خانه مسافر»ها شهر در تابستان خبر داد.
محسن داوری در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه در مجموع ۴۸۷۰ خانه مسافر در مشهدالرضا (ع) وجود دارد، از اتخاذ سیاستهای تشویقی برای ثبتنام مدیران «خانه مسافر»ها و اجرای استانداردهای میزبانی در واحدهای اسکاشان خبر داد و گفت: اگرچه تلاشهای بسیاری انجام شده است تا بهدلیل خشکسالی، در تابستان امسال قطع برقی رخ ندهد، به مدیران «خانه مسافر»ها اعلام شده است که اگر واحد خود را در سامانه ثبت کنند، همچون هتلها، مسافرخانهها و مراکز اسکان دیگر از نوبت قطع معاف خواهند بود. علاوه براین، امتیازات دیگری نیز همچون معافیتهای مالیاتی و تخفیف در عوارض شهری لحاظ خواهد شد تا خانه مسافرهای خود را متعهد به سیاستهای میزبانی بدانند.
وی ادامه داد: استانداردهای مشخصی برای اخذ مجوز تعریف شده است، از جمله رعایت نظافت، مسئله سهولت دسترسی زائران از خانهمسافر به حرم و رعایت موازین اخلاقی و امنیتی که در نهایت با تعهد میزبان، امکان اخذ مجوز فعالیت برایش وجود خواهد داشت. بااینحال خانه مسافرهایی هم که مجوز کسب نکنند، اگر فعالیت غیرقانونیشان توسط کمیته نظارتی قرارگاه خدمات سفر احراز شود، واحدهای اقامتیشان پلمب و با خاطیان برخورد خواهد شد. تا امروز نیز ۱۱۷۱ واحد اقامتی خصوصی موفق به اخذ مجوز فعالیت شدهاند، ۲ هزارو۹۶۹ واحد شناسایی شده نیز در مسیر اخذ مجوز هستند و با پلمب قضایی از فعالیت ۷۳۰ واحد اقامتی جلوگیری شده است.
از داوری درباره تمهیدات احتمالی قرارگاه عملیاتی خدمات سفر در آستانه تشرف موج زائران تابستانی پرسیدیم که اینطور پاسخ داد: خوشبختانه نوروز امسال و تشرف بیش از ۱۰میلیون زائر سبب شد قرارگاه خدمات سفر (متشکل از مدیران دستگاههای اجرایی) تا حد زیادی با کموکیف مدیریت پیکهای زیارتی آشنا شوند و براساس همین تجربه مؤثر، قرارگاه خدمات سفر هر۱۰ روزیکبار جلسه برگزار و همه کمیتههای خود را دوباره فعال میکند تا خدماتی به کیفیت آنچه در نوروز به زائران و مجاوران ارائه شد، در عرصههای مختلف تکرار شود.
به گفته او، قرارگاه عملیاتی خدمات سفر بهطور خاص در چهار بخش تأمین، نظارت، اسکان و امنیت فعالیت میکند. کمیتهتأمین بر احصای نیاز و فراهم آوری اقلام موردنیاز یا همان سی قلم کالای معیشتی اساسی تمرکز دارد تا همچون نوروز امسال، افزوده شدن نیاز به این اقلام در بازار محلات پیرامونی حرم منجر به نایاب شدن کالای موردنیاز مشهدیها در بازارهای شهر نشود.
فرماندار مشهد ادامه داد: کمیته نظارت بهعنوان رکن دوم قرارگاه، در عمل کمیته متمرکزی، متشکل از نهادهای نظارتی، امنیتی، انتظامی و بسیج است و از اتاق اصناف و تعزیرات گرفته تا سامانه نظارت مردمی فعال شدهاند تا در محورهای چهارگانه منتهی به حرممطهر و بازارهای سیار بافت پیرامونی، بیقانونیهایی نظیر گرانفروشی یا درج نشدن برچسب قیمت رخ ندهد.
او همچنین از تدارک فهرست کاملی از همه اقامتگاههای رسمی و غیررسمی، ظرفیتهای جانبی همچون مساجد، مدارس، حسینیهها و البته زیرساختهای شهرداری در کمیته اسکان قرارگاه خدمات سفر خبر داد و بیان کرد: کمیته اسکان هردوروزیکبار تشکیل جلسه میدهد و خوشبختانه بر بستر فعالیت این کمیته، دوباره شاهد همگرایی مطلوب دستگاههای اجرایی در تدارک ظرفیتهای اسکان، ساماندهی و پذیرایی هستیم.
داوری به فعالیت مستمر و شبانهروزی کمیته امنیتی قرارگاه خدمات سفر نیز اشاره و تأکید کرد: با توجه به فرارسیدن مناسبتهای مذهبی همچون اعیاد قربان و غدیر و نیز ایام سوگواری ماه محرم و بهخصوص اربعین حسینی، همه دستگاههای استان در حالت آمادهباش هستند تا زائران تابستانی بتوانند به سهولت، شایستگی و در آسایش به زیارت امامرضا (ع) مشرف شوند.